Dokumentgrupper er i første rekke nyttig å bruke der du forventer at det blir mange dokumenter å holde rede på for brukerne. Tenk spesielt på at dette kan vokse over tid slik at du lager et strukturert grunnlag som fungerer på sikt. Dokumentgruppene administreres under Administratorvalget «Dokumentgrupper». Du skriver da inn navnet på den nye dokumentgruppa og klikker «lagre». De blir listet opp under. For å slette ei dokumentgruppe, klikk «slett» utenfor den gruppa du vil slette.
Feltet til høyre for dokumentgruppe-navnet er for sorteringskode. Hvis sorteringskode ikke er defintert vil dokumentgruppene sorteres alfabetisk.
Det er malene som blir lagt i dokumentgrupper. Brukere som ikke har dokumenter som peker på en mal som tilhører en dokumentgruppe, vil ikke få se denne dokumentgruppen i sin venstremeny.
Eksempel: En bruker som bare har fått tildelt dokumentet «visittkort», vil kun få se dokumentgruppen der dette dokumentet ligger. Hun vil ikke får se dokumentgruppene «Annonser», «Brev», «Plakater» e.l.
For brukeren kommer dokumentgrupper inn som undermeny til «Create» i tremenyen til venstre i Corda, eller under «Annonser» hvis malen som ligger i den er en annonse-mal. Systemet har alltid en dokumentgruppe som heter «Fri». Maler som legges i denne gruppen «faller utenfor» alle de andre gruppene. Og disse dokumentene vil kun listes opp på hovedsiden ved å klikke på «Create» eller på «Annonser».
Dersom det ikke er opprettet dokumentgrupper på et firma, vil alle dokumentene listes opp i venstremenyen istedenfor. Derfor er det også viktig å dele inn i dokumentgrupper før brukeren har alt for mange dokumenter tilgjengelig, og listen i venstremenyen blir for lang.