Administrator har et valg i ventre meny som heter «Eget firma». Her kan man holde oppdatert firmaopplysningene. De er: Navn, Adresse, Postnummer, Poststed, Land, Telefon, Telefax og E-post.
I tillegg kan en hel del parametere deaktiveres og aktiveres på det enkelte firma. Disse er:
Miniatyrer (Ja/Nei)
Denne parameteren bestemmer om brukerne skal få valget:
«Vis liste – Vis miniatyrer» rett over «Velg dokument» etter innlogging. For at dette skal gi ønsket resultat må administrator ha lastet opp miniatyrer (i 150x150 px) i .GIF på alle maler.
Alle dokument som bruker en gitt mal vil bruke malens miniatyr som visning. Når brukere velger «Vis liste» vil valg av dokument være som tidligere – en enkel opplisting, klikker brukeren på «Vis miniatyr» vil alle dokument vises med miniatyrene isteden. Finnes det ikke en opplastet miniatyr for en gitt mal, vil systemet vise en standardminiatyr .
På siden hvor Malen endres, laster du opp ny miniatyr under: «Last opp/endre miniatyr».
Dokumentgrupper (Ja/Nei)
Denne parameteren bestemmer om det skal være mulig å samle Maler i grupper for å lette organiseringen, og for å gjøre gjenfinning av dokumenter lettere for brukere i «Velg Dokument». Dersom Dokumentgrupper er aktivert vil administrator ha eget meny-valg: «Dokumentgrupper» hvor det kan lages nye (og endre/slette) dokumentgrupper.
I skjermen for Maler vil det være en droppliste hvor det velges hvilken dokumentgruppe malen skal tilhøre. Alle dokument som bruker en gitt Mal vil automatisk plasseres i samme Dokumentgruppe som malen.
Brukerne vil få listet opp dokumentgruppene som undermeny under «Create» i venstremmenyen. Dersom valget er slått av, eller det ikke er definert noen dokumentgrupper på firmaet, vil brukerne under Create i venstremenyen få dokumentene listet opp i steden for dokumentgruppene.
Forby nedlasting av PDF (Ja/Nei)
Denne parameteren bestemmer om brukeren skal få, eller ikke få, tilgang til å se/laste ned selve produksjonsfila i PDF. Settes dette parametere til Ja vil brukeren ikke ha tilgang til den trykkeklare PDF-fila, men kun se en generert forhåndsvisning som er i skjermkvalitet. Settes valget til «Nei», kan den som bestiller klikke en gang på korrektur-forhåndsvisningen og få åpnet eller lastet ned PDF-fila.
Nedlasting av IMP/NOB (Ja/Nei)
Denne parameteren aktiverer to ekstra valgmuligheter på malen, og kan gi brukeren tilgang til å se/laste ned mob/imp fra imput-siden. Les mer i kapittelet om oppsett av mal.
Tillat brukerne å laste opp bilder (Ja/Nei)
Bestemmer om brukere på enkelte dokument skal få mulighet til selv å laste opp bilder for bruk direkte i dokumentet (f.eks. visittkort med bilde etc.). Settes denne parameteren til «Ja» vil administrator ved opprettelse av «Nytt bilde» i en mal få valg om dette bilde-elementet skal bruke opplastbare bilder (Opplastbart (Ja/Nei).
Skal dette fungere tilfredsstillende er man avhengig av at brukerne klarer å lage/laste opp bilder som faktisk kan brukes til trykk/print. Dette gjelder da størrelse, filformat, oppløsning, fargerom og generell bildekvalitet.
Selvregistrering (Ja/Nei)
Åpner muligheten for at brukere kan registrere seg selv. Du må i tillegg lage en selvregistrerings-side lik denne: http://papermill.initio.no/start/demoreg.php. Se kapitlet Selvregistrering.
Rabatt/ekspedisjonsgebyr
Gir et fast påslag/avslag på alle ordrer som bestilles i Corda og blir spesifisert som en ekstra varelinje i handlekurven ved hver bestilling. Settes verdien til en negativ sum vil det fungere som rabatt. For påslag/avslag på en enkelt ordre, se Ordretyper. Navnet (Rabatt/ekspedisjonsgebyr) kan endres i «Tekst» om du f.eks. du kun ønsker å bruke det som ekspedisjonsgebyr.
Leveringsinfo oppdaterer brukerinfo (Ja/Nei)
Dette valget styrer forholdet mellom informasjonen som er registrert på brukeren og det som skrives inn som leveringsinformasjon ved bestilling. Dersom en bruker benyttes av flere personer, kan det være nyttig at brukerinfo ikke blir oppdatert når leveringsinformasjon endres.
Antall bilder per side i Mediebank
Begrenser hvor mange elementer som skal kunne vises på hver side. Dersom antall filer i en mappe overstiger dette antallet må brukeren bla mellom sidene i mediebanken. Dersom dette valget står til 0, vises som default alle bilder uavhengig av antall.
Tre i venstremeny starter åpent
Hvis satt til «Nei» vil en bruker som aldri har vært innlogget tidigere ikke komme til en fullstendig åpen venstremeny, men til en helt lukket og mer ryddig venstremeny. Siden dette settes som cookies, vil innlogging fra en ny PC også påvirkes av dette valget. Når en bruker har vært innlogget tidligere, vil venstremenyen være slik den var sist brukeren logget ut (på samme PC).
Maks dybde i venstremeny
Styrer hvor mange undernivå av mapper som skal vises i venstremenyen. Default er 3.
Sist brukte
Sett antall dokumenter som skal vises i menyen for «sist brukte». F.eks. «5». Standardverdi er «0», som ikke viser menyen i det hele tatt. Dersom en bruker har svært mange like dokumenter, kan det noen ganger være vanskelig å finne tilbake til det eller de dokumentene han jobbet med sist. Denne menyen kan da være en god hjelp.
Vis startpris i nettbutikk (Ja/Nei)
Gjelder ordretyper i nettbutikk-modulen. Default er «Ja», og vil vise all detaljinformasjon om start-/og stykkpris til kunden ved bestilling. Dersom valget settes til «Nei» får kunden kun se beregnet totalpris uten detaljer både på produktet og i handlekurven.
Vis ordretyper som droppliste (Ja/Nei)
Gjelder kun gammel gammel versjon av Nettbutikk/Lagervare.
Vis priser i ordretypelista (Ja/Nei)
Hører med sammen med valget over, og gjelder kun gammel versjon av Nettbutikk/Lagervare.
Brukerne sine bilder
Gir en egen bildemappe til alle brukere som de finner under «Konto» i venstremenyen. Under «Mine bilder» har enhver bruker full tilgang til å laste opp og organisere sine bilder. Det er mulig å la et bildeelement peke på «Brukerne sine bilder».
Forespørsel
Settes denne til «Ja», får du mulighet til å sette opp et enkelt skjema for prisforespørsel. Se kapittelet Prisforespørsel.
Datafletting
Slå av og på modulen for variabeltrykk.
Søk i mediebank
Når valget settes til «ja», får brukeren tilgang til å søke i og hente bilder fra Mediebanken direkte fra input-siden. Valget blir tilgjengelig for brukeren når bildeelementet er opplastbart.
Vis bilder i mediebanken inline (Ja/Nei)
Fra og med Corda versjon 7.84 er det mulig å se detaljer om bilder i mediebanken «inline» i mappevisningen på samme side i stedet for å åpne bildet på en egen side. Default er «Ja».
Visning av mapper i Nettbutikk
Gjelder kun gammel gammel versjon avNettbutikk/Lagervare.
E-postvarsel i mediebanken
Når valget settes til ja, er det mulig for en bruker å slå på e-postvarsling ved endringer i en mappe i mediebanken. Og admin kan sette opp varsling for alle brukere. E-posten sendes innen maks en time etter at endringene har skjedd, dette for å kunne få med flere endringer i én e-post, og unngå at brukerne blir «nedspammet».
E-postvarsel ved nye filer
Dersom varsling er på, styrer dette valget om det skal sendes endring ved følgende tilfeller: opplasting av nye filer, kopiering av en fil i mediebanken til denne mappen eller flytting av en fil til denne mappen fra en annen mappe.
E-postvarsel ved sletting
Dersom varsling er på, styrer dette valget om det skal sendes endring når en fil blir slettet.
Grafisk profil
Admin kan gi en annen bruker på firmaet tilgang til å redigere modulen Grafisk profil. Denne brukeren får da tilgang til å redigere sidene i profilen, men ingen andre administreringsting. Admin kan (eller bør) i tillegg gi denne brukeren full tilgang til minst én mappe i mediebanken, slik at han kan laste opp bilder som skal brukes i profilen.
Teller
Her kan admin styre hvilken nummer neste autoteller skal begynne på. Denne styrer firmaets CompanyCounter.
Logout
Definer en nettadresse som brukeren kommer til når han klikker «Logg ut». Dersom det er en ekstert nettside, må «http://» være med.
Logo
Last opp logo som skal brukes som firmalogo. Som standard er denne plassert oppe til venstre, og bør være innenfor 200px bredde.
Flash
Dette valget vises kun dersom tilleggsmodulen Flash er gjort tilgjengelig på din server. Settes denne til «Ja», vil det komme et ny modul i venstre meny (Presentasjon), og det blir mulig å legge til filer/dokumeter både fra Mediabanken og Create, og generere en Flash-presentasjon.
Quixplorer
Gir tilgang til firmaets layoutmappe for mer avansert layout-tilpasning. Se kapittelet Design.
Rediger
Fører til en ny side (husk å lagre ev. endringer gjort under «Eget firma» først) hvor admin kan definere hvilke verktøy som skal være tilgjengelig i NetPhoto. Verktøy kan slås av og på både for bildebehandling i Mediebanken og på Dokumenter.
På den måten sikrer man f.eks. at bilder som redigeres til en annonse i Create kun kan beskjæres, ikke fargejusteres etc. Men bilder som redigeres i Mediebanken kanskje kan ha alle muligheter.
Max størrelse for bilderedigering
Dersom mange brukere er innlogget samtidig, og de forsøker å bilderedigere store bilder, vil det oppleves som at ting går sakte. For at bilderedigeringsprogrammet ikke skal bruke unødige ressurser kan man her definere et maksimal antall pixler et bilde kan inneholde når det redigeres.
Merk at dette ikke gjøres når bildene lastes opp, kun idet bildet redigeres. Når verdi er satt til «0» (null) vil ingenting bil gjort med bildene.
Administrer tagger
Fører til en ny side. Her kan admin sette oppog redigere tagger som skal være tilgjengelig i mediebanken eller nettbutikken. En typisk tag i mediebanken kan f.eks. være «Fotograf» eller «Fotografert dato».
Det lages separate tagger for mediebank og brukerne sine bilder. Det finnes tre typer tagger: tekst (fritekst), tall (kun tall), dato (kalender).
For å opprette en ny tag, skriv taggens navn i feltet «ny», og klikk lagre. For å redigere navnet på taggen, endre navnet og klikk lagre. For å slette en tag, tøm navne-feltet til denne taggen, og klikk lagre.
En tag kan være av typen «Autofullfør» som er koblet til brukerdatabasen. Ved redigering av tagger vil liste med forslag til navn komme opp etterhvert som du begynner å skrive.
Når en tag er av typen autofullfør, kan denne også autoutfylle verdier i andre tagger. Dersom en tag har samme navn som en variabel, vil det å velge et navn fra brukerlista også fylle ut de andre taggene med denne brukerens variiabelverdier. Navnet på taggen må være nøyaktig det samme som navnet på variabelen. Les mer om det å redigere tagger i mediebanken her.
En tag kan også defineres til å skjules i avansert søk-funksjonen i mediebanken. Sett kryss ved en tag som du ikke ønsker skal være tilgjengelig i søkeskjemaet. Innholdet i taggen vil likevel være søkbar i generelt mediebanksøk.
En tag av type tekst kan også kobles til metadata fra JPG-bilder som lastes opp. Dersom et bilde har metadata, EXIF og/eller IPTC, så kan informasjon kopieres automatisk fra bildets metadata til mediebankens tag-system. Derfra kan det igjen hentes inn direkte som innhold på maler ved å koble tag med variabel på bildeelementet.
Fyll ut tekstboksen til høyre for aktuell tag med navnet på ønsket metadata-felt, f.eks. «Credit» (se eksempel til høyre). Siden det ikke finnes noen fast standard for hvilken tag som brukes til f.eks. navn på rettighetshaver, så kan du fylle ut flere metadata-navn i prioritert rekkefølge, én på hver linje. Dersom et bilde ikke har innhold i Credit, så vil den hente innholdet fra f.eks. Byline, hvis det ligger innhold der.
Endringer som gjøres vil i utgangspunktet kun gjelde for nye bilder som lastes opp. For å hente informasjon fra metadata på eksisterende bilder i mediebanken, klikk knappen «Metadata (EXIF/IPTC)» nederst på siden. Avhengig av antall bilder i mediebanken kan denne ta noe tid.
OBS! Hvis du sletter en tag, vil du også slette alt innhold som har blitt lagret i mediebanken under denne taggen. Det er ikke mulig å reversere denne handlingen.
På hvert bilde/produkt i mediebanken/nettbutikken, er det mulig å redigere innholdet i alle taggene som admin har satt opp her. Hvem som kan redigere tagger i mediebanken, styres av rettighetene som er satt på mappen.
Admin har tilgang til å redigere alle taggene (for hver modul) under ett. For å redigere taggene for for eksempel alle produktene i Nettbutikk, velg først nettbutikk i rullemenyen, og klikk knappen «Tabell». Da listes alle mapper og filer opp i en tabell med ett innskrivingsfelt for hver tagg som er tilgjengelig for nettbutikk. Rediger/legg til informasjon og klikk «lagre» for å lagre taggene.
Tilgang: OnDesign
Dersom OnDesign er slått på på firmaet kan administrator via dette valget begrense tilgangen til OnDesign for enkelte brukere/avdelinger.