Administrator vil finne en lenke som heter «Legg til/endre informasjon til brukerne» eller
øverst på alle skjermer brukerne ser. Ved å klikke på denne, får du anledning til å skrive inn en hjelpetekst som brukerne senere ser i toppen av den aktuelle siden i sitt grensesnitt (rett over teksten/lenken som kun administrator ser). Teksten kan skrives inn på alle språkene som er tilgjengelige for den aktuelle serveren. Det er mulig, og også anbefalt, å bruke html-koder.
Hjelpetekstene er kun gjeldende for det firmaet og den siden du legger dem inn på.
I tillegg kan administrator sette opp hjelpetekst på hver enkelt mal. Denne teksten vil komme inn i stedenfor eventuell tekst som er lagt inn i «informasjon til brukerne» på input-siden, slik at hvis du trenger spesielle hjelpetekster på spesielle dokumenter, så er det altså mulig. Et eksempel på slik tekst kan være «Du lager punktliste ved å starte en linje med '* '», «Bilder som lastes opp må være i henhold til følgende spesifikasjoner» osv. – altså tekst som er avhengig av hvilke dokumenter brukerne jobber med.
Du bør bruke html-koder, særlig om hjelpeteksten går over flere linjer. Linjene bør deles manuelt eller legges i en breddedefinert tabell, ellers blir de gjerne alt for lange. Når man bruker html-koder er det selvfølgelig også mulig å legge inn bilder og lenker.
Hva er en god hjelpetekst?
En god hjelpetekst forteller bestilleren det han trenger av instruksjoner for å få til å bestille. Her må admin kjenne sine brukere, og tilpasse hjelpetekstene deretter. Noen grupper brukere trenger mer detaljerte instruksjoner enn andre.
Den første hjelpeteksten som møter en bestiller kan enten være Velkomsttekst eller en hjelpetekst med liknende tekst på siden han velger dokumenter.
Når bestilleren har valgt et dokument, kommer han til det vi kaller input-siden.
Eksempel på en helt enkel hjelpetekst på input-siden (ev. på malen) kan være (klikk her for html):
Klikk på forhåndsvisningen eller fanen du ønsker å redigere.
Telefonnumer skrives slik: xx xx xx xx, mobilnummer slik: xxx xx xxx.
En mer innførende hjelpetekst på input-siden (ev. på malen) kan være (klikk her for html):
Når bestilleren kommer til handlekurven er det et par ting som er viktig å få med (klikk her for html):
For å oppdatere ev. pris før du bestiller, klikk
.
Når bestilleren har trykket bestill nok en gang, kommer han til siden han skal fylle ut leveringsinformasjon.
Her kan f.eks. stå (klikk her for html):
Feltene Mottaker, Postnr./sted og e-post må fylles ut.
Klikk «Bestill» for å se oversikt over det du har bestilt, og bekrefte dette.
Når det er på plass, skal bestilleren bekrefte bestillingen. Her kan f.eks. stå (klikk her for html):
Se over bestillingen og opplysningene du har gitt. Er de korrekte, klikk «Bekreft».
Bestillingen vil nå gå til produsent.