Når formater, papirtyper og trykkpriser er satt opp, kan du begynne å sette opp produkter. Et produkt er det som kunden velger å bestille, og settes opp med valg basert på type trykksak.
Velg hvilket produkt du vil jobbe med i den første dropplista øverst til venstre.
Nytt produkt opprettes ved å angi navn i feltet for «nytt produkt» og klikke knappen «Opprett nytt produkt». Dersom du ønsker å endre navn på et eksisterende produkt, fyll ut nytt navn i det samme feltet og klikk knappen «Endre navn».
Bilde – Last opp et miniatyrbilde som illustrerer trykksaken. Bildet vil vises i produktopplistinga som kunden ser. Når et bilde er lastet opp kan du se gjeldende bilde ved å klikke «Vis» til høyre for opplatingsfeltet
Produktgruppe – Produkter kan inndeles i produktgrupper. Disse settes opp under fanen «Produktgrupper». Angi navn og klikk + for å legge til flere. Husk å lagre! Når én eller flere produktgrupper er definert, kan et produkt knyttes til produktgruppe ved å velge denne her.
Produktet har omslag – Aktiver innstillingene for omslag ved å krysse av dette valget.
Publisert – Når et nytt produkt opprettes er det som standard ikke publisert. For å gjøre produktet tilgjengelig for bestilling må det publiseres. Mens du jobber med produktet kan du likevel, uavhengig av publisert-status, teste bestillingen ved å klikke knappen «Test» øverst.
Skjult – Når et produkt ikke lenger er aktuelt, så kan admin også skjule det fra sin egen liste ved å velge «skult» og lagre. Dersom produktet er publisert, vil det valget også bli deaktivert.
Opplasting kun PDF – Dersom du ønsker at kunden kun skal laste opp PDF-filer ved bestilling, så aktiveres dette krysset. Dersom det ikke er viktig, eller kunden også skal ha mulighet til å laste opp andre filtyper, la valget være uavkrysset.
Sjekk PDF – Velg en profil fra dropplista for å aktivere filsjekk på produktet. Filsjekken kjører automatisk når brukeren laster opp en PDF-fil, og sjekker at fila er lesbar, at bildene har stor no oppløsning (basert på valgte profil), og at fonter er embedded.
Maks opplag – Dersom det er begrensninger på hvor store opplag du ønsker å kjøre i en trykkjobb, angi et maksopplag her. Dette vil gjelde uavhengig av trykksakens omfang.
Opplag steps – Dersom du ønsker at kunden ikke selv skal angi opplag, men kun velge mellom forhåndsdefinerte opplag, angi de ønskede stegene her adskilt med komma. F.eks. «200,400,600,800,1000». Kunden får da en droppliste med disse valgene i stedet for et fritekstfelt.
Må betales med kort – Valget vises kun dersom kortbetaling er aktivert på serveren. Når aktivt vil produktet kun være tilgjengelig for brukere som har tilgang til kortbetaling. Andre brukere vil ikke få bestille, og brukere som bestiller vil kun få mulighet til å betalie med kort.
MVA-fritt – Produkter som alltid skal være MVA-fri uavhengig av type kunde, kan merkes som dette her. Dig7 «spør» OnTop om kundens MVA-status, og bruker denne som default når kunden bestiller.
Faktura på henteordre – Som standard er det ikke mulig for kunden å velge å betale med faktura når han velger å hente trykksaken selv i stedet for å betale ved henting. På et produkt er det mulig å definere at kunden likevel skal kunne velge å betale med faktura ved å angi fakturaadresse når en hente-metode er valgt.
Spør om dato for disputas – Dette aktiverer et ekstra felt på bestill-siden som kunden kan fylle ut. Selv om teksten som standard handler som disputasdato, kan du ved å endre selve teksten «dato for disputas» under admins Tekst på denne måten få inn et ekstra felt som kan brukes til å spørre etter noe annet, om det skulle være behov for det.
Spør om ekstra eksemplarer til instutt – Dette valget er kun tilgjengelig dersom Digitaltrykk er satt opp mot en OnTop som bruker interne kostsentere. Når valget er aktivert vil det i stedet for ett opplagsfelt dukke opp to felt hvor studenten kan angi antall til seg selv i tillegg til antall som skal betales av instituttet.
Under format velger du det eller de formatene som produktet skal kunne trykkes i. Du må velge minst ett format. Dersom du kun velger ett format, vil dette være låst for kunden. Dersom du velger flere formater, vil kunden få en droppliste hvor han kan velge mellom disse formatene.
Dersom et produkt skal ha mulighet for tilleggsprodukter, sett kryss ved den eller de varene som skal være tilgjengelig.
Innmat og omslag har helt like oppsett, og behandles derfor i denne manualen under ett. Dersom omslag ikke er aktivert, vil kun oppsett for innmat være tilgjengelig. Til høyre for «innmat/aksidens» og «omslag» er det et skrivefelt. Her fyller du ut et navn dersom du ønsker at kundens valg for «innmat» eller «omslag» skal hete noe annet, f.eks. «innhold» eller «cover».
Trykkpris – Velg hvlket trykkprisoppsett som skal brukes for å beregne trykkpris. Valget er påkrevd.
Maks antall sider – Som standard står valget på «0», noe som ikke gir noen begrensninger. Dersom du ønsker å begrense antall sider i trykksaken, eller har et fast omslag med et låst antall sider, angi et tall her. Dersom i tillegg valget for «låst» aktiveres, vil antall sider være låst til dette valget, og kunden kan ikke fylle ut eget sideantall. Dette brukes vanligvis på omslag når dette f.eks. har et forhåndsdefinert omslag i produktet.
Fargetrykk – Definer om trykksaken har fargetrykk eller om dette er noe kunden selv skal angi. Dersom «ja» eller «nei» velges, vil valget være låst for kunden, og trykkpris vil hentes fra enten farge eller sorthvitt. Dersom «?» velges vil dette være et valg for kunden. Hvis kunden velger «ja» vil han i tillegg få mulighet til å angi hvilke sider i trykksaken som skal være fargesider.
Sidighet – Definer sidihet for trykksaken. Dersom «ja» eller «nei» velges, vil valget være låst for kunden. Dersom «?» velges, vil kunden få velge dette ved bestilling.
Papir – Angi ett eller flere papirtyper. Dersom kun én papirtype angis, vil dette være et låst valg. Dersom det krysses av for flere papirtyper, vil kunden få velge mellom disse når kan bestiller.
Ferdiggjøring – Velg hvilke ferdiggjøringer som brukes av produktet. Det er mulig å definere at en ferdiggjøring alltid skal gjelde for et produkt. Sett kryss for denne ferdiggjøringen og velg så «låst» til høyre for denne. Du kan velge om kunden skal få se at dette er et predefinert valg eller ikke ved å slå av eller på «skjult». Ferdiggjøringer som ikke er låst eller skjult vil dukke opp som valg for kunden. Kunden kan velge å krysse av eller la være. Ved å sette kryss ved «markert» vil dette valget være forhåndsvalgt for kunden.
Dokumenter – Det er mulig å koble ett eller flere Create-dokumeter til et produkt, f.eks. et omslag med fast layout. Legg inn dokumentnavnene som skal brukes, ett på hver linje. Her er det da viktig at alle brukerne som har tilgang til dette produktet også har et dokument med dette navnet.
Min./Maks opplastinger – Det er mulig å begrense antall filer som skal være lov å laste opp ved en bestilling. Dersom min. opplastinger står til 1, er det påkrevd å laste opp minst én fil. Dersom både max/min står til 0, vil fanen for filopplasting skjules.
Leveringsdager – Helt til høyre kan du angi antall leveringsdager for produktet. Dersom ingenting angis her, anslår systemet at produktet kan leveres «på dagen». Angis kun ett alternativ her, presenteres leveringsdato for kunden som informasjon. Dersom flere alternativer angis, vil kunden få en droppliste med alternative leveringsdager.
Leveringsdato beregnes automatisk basert på det antall dager som er angitt på alternativet. Antall leveringsdager beregner automatisk antall virkedager fram i tid, og tar høyde for helg og helligdager.
Ved flere alternativer bør det angis et beskrivende navn, f.eks. «ekspress» for å angi en kortere leveringstid. Ved f.eks. ekspress-levering kan man legge på leveringsprisen, både en startpris og en prisjustering. Prisjusteringen angis som en prosentverdi, og vil legges til på den kalkulerte trykkprisen.
Hjelpetekster – For hver av de faste sidene i bestillingsprosessen kan det skrives egne hjelpetekster. Hjelpetekstene administreres under egen fane helt oppe til høyre. Hjelpetekst kan skriver på alle språk.