Systemmanual Corda/Instrato 7.0 – sekretærer
   [For Judith: Avdelinger « (⇧) » Dokumenter]

Brukere

Det som kjennertegner brukere er at de har et bestemt, unikt sett med brukernavn og passord slik at systemet kjenner igjen hver enkelt. Brukere er de som eier dokumenter og variabler. En bruker kan være en person eller f.eks. en avdeling eller en medlemsbedrift i en kjede. Hvem eller hva som blir opprettet som en bruker bestemmes utfra behov. Det vil som regel være styrende på hvilket nivå man vil ha variabler fordi disse eies av hver brukerkonto.

I Menyvalget brukere kan du opprette ny bruker, redigere/slette eksisterende brukere eller logge inn direkte som en annen bruker uten brukernavn/passord.

sekrbruker-2020
Klikk for større versjon.

Ny bruker
Felter som må fylles ut på en bruker er Navn, E-post, Login og Passord. Husk at kombinasjonen brukernavn/passord må være unik for denne personen. Merk at adresseopplysninger som fylles ut her er leveringsinformasjon, og vil ikke automatisk komme med i kontaktinformasjon på dokumenter i Create. Det fylles ut på selve dokumentet eller i «Variabler». Andre valg som gjøres for den enkelte bruker er:

  • Start med tomme variabelverdier
    Denne vil i de alle fleste tilfeller settes til nei. Står denne på ja forsvinner all informasjon som blir skrevet inn feltene straks bestilleren utfører og bestiller et dokument. Denne funksjonen brukes oftest for enkelte demobrukere.
  • ShopAdmin lar brukeren administrere innhold i Nettbutikken.
  • Digma lar brukeren opprette og sende nyhetsbrev og spørreskjema
  • OnTop-kunde dersom instansen av Corda/Instrato er tilknyttet ERP-systemet OnTop, kan brukeren knyttes til en konkret kunde i OnTop.
  • Avdeling
    Hvilken avdeling brukeren legges i kan ha avgjøre hvilke dokumenter brukeren får utdelt. Det er også mulig å ikke legge brukeren i noen avdeling, dvs. avdeling «alle», selv om det ikke er å anbefale.
  • Forby nedlasting av PDF
    I tillegg til at Admin kan forby dette på hele firmaet, kan det også begrenses individuelt. Settes dette valget til «Ja», vil ikke brukeren få tilgang til den trykkoptimalisterte PDF-fila på «korrektur-siden» når han bestiller. (Dersom admin har forbydd dette på firma-nivå, vil du ikke få opp dette valget når du oppretter ny bruker.) Kontakt til administrator om du mener dette er feil.
  • Forandre passord
    Bestemmer om brukeren selv skal kunne endre login-passordet.
  • Teller
    Systemet har noen automatiske tellere som kan puttes på en mal. Én av disse er en «UserCounter» og øker med én hver gang det genereres ny PDF på en mal som bruker denne telleren. Her kan sekretæren sette et tall som blir det neste tallet som skal benyttes når denne brukeren går til en mal som bruker denne. Brukeren selv har ikke anledning til å redigere denne.

Ut for hver brukers navn kan du klikke «Login». Denne funksjonen brukes f.eks. til å teste at brukeren får de menyvalgene og dokumentene du forventer. Når du klikker på en bruker vil konteksten skifte slik at du bare har de rettighetene denne brukeren skal ha, og ser de valg denne brukeren får ved innlogging. For å logge inn på din bruker igjen, klikk «Logg ut» under konto-menyen. Konteksten skifter da tilbake til din bruker.
Se også kapittelet «Tips!».

Det anbefales å lage en bruker med navn «DefaultCreateUser». Denne brukeren lager økt funksjonalitet ved å være en modell for nye brukere som legges inn i Corda. Corda vil automatisk opprette nye dokumenter til nye brukere i Corda av alle de dokumentene som «DefaultCreateUser» har. Det søkes først etter en «DefaultCreateUser» i samme avdeling som den nye brukeren skal inn i. Finnes den, brukes denne brukeren som modell. Hvis ikke, søkes det etter en «DefaultCreateUser» uten avdeling – og denne brukes som eventuell modell. Finnes ingen «DefaultCreateUser», eller at denne ikke har noen dokumenter, får heller ikke den nye brukeren noen nye dokumenter. Du må da kopiere ut dokumenter manuelt.

OBS! Dersom Admin har opprettet en DefaultCreateuser, ikke slett denne før du har forsikret deg om at det er riktig å gjøre dette.

Passord

På grunn av oppdatert sikkeret for brukerbasen i Corda/Instrato, er det fra og med versjon 7.149 ikke lenger mulig for admin eller noen andre å lese ut brukerpassord verken fra brukersidene eller fra databasen. Alle passord blir nå kryptert.

For nye og eksisterende brukere som trenger å få satt et nytt passord, må brukeren enten benytte «glemt passord»-funksjonen på login-sida, eller admin kan klikke «Send e-post / Sett passord» nederst på rediger bruker-siden.

Straks glemt passord etterspørres, eller denne lenka klikkes på, genereres en «token» som brukes for å sette nytt passord på denne brukeren. (Det genereres ikke autoamtisk nytt passord. Dersom lenke med token ikke benyttes, fortsetter brukeren å ha sitt gamle passord.)

Her kan admin velge å sende e-post med lenke til brukeren, som så selv kan definere sitt passord. Eller admin kan klikke knappen «Sett passord» for å definere et nytt passord til den aktuelle brukeren. Passordet må fylles ut to ganger. Det vil ikke sendes ut noen e-post til brukeren med det nye passordet.

Straks nytt passord er satt, vil dette gjelder. En bruker som benytter glemt passord-funksjnonen, vil bli automatisk logget inn etter å ha definert nytt passord. Admin kommer tilbake til adminsiden.